#4 Spacer

Pętla nawyku

Podstawy budowania i działania nawyków.

Słuchaj teraz 37:33

Nawyki to powtarzające się zachowania. Na początku podejmujemy je celowo, a później powtarzamy tyle razy, że w końcu zaczynamy je wykonywać mimowolnie. Nie musimy już wybierać, nasze zachowanie stało się automatyczne.

 

Zachowania nawykowe należą do zachowań, które mamy tendencję zaniedbywać, ponieważ są automatyczne i przestajemy o nich myśleć. 

Nasze zachowania związane z jedzeniem i piciem to też prawie w połowie zachowania nawykowe: to, dlaczego jemy, kiedy jemy i ile jemy. 

Możemy jeść określone rzeczy ze względu na porę dnia, miejsce, w którym jesteśmy, wielkość talerza i to, ile sobie na niego nałożymy, a nie zawsze dlatego, że jesteśmy faktycznie głodne.

Podobnie niestety jest z wieloma innymi czynnościami, które powtarzamy. 

Na tej właśnie zasadzie wiele osób mnóstwo razy w ciągu dnia odruchowo zerka na telefon, sprawdza pocztę lub media społecznościowe natychmiast po przebudzeniu. To dlatego w stresowych momentach mimowolnie podjadamy, przeglądamy Facebooka czy idziemy zapalić. 

Cukier, przyjemności fizyczne czy interakcje społeczne to dla naszego mózgu całkiem atrakcyjne nagrody.

Jeśli więc kilkakrotnie w chwili stresu zareagujemy w podobny sposób, a mózg otrzyma nagrodę, jaką jest np. uczucie ulgi, to z przyjemnością zautomatyzuje całą procedurę. Następnym razem w momencie pojawienia się wyzwalacza zostanie ona uruchomiona ze zmniejszonym udziałem naszej świadomości, 
aż stanie się prawie całkowicie podświadoma.

W latach 90. naukowcy z Massachusetts Institute of Technology (MIT) rozszyfrowali strukturę nawyków. Ukuli tak zwaną „pętlę nawyków”, która opisuje neurologiczne wzorce rządzące rutyną. Pętla składa się z trzech części: wyzwalacz, rutyna i nagroda. Wyzwalacz (lub wskazówka) to sygnały dla naszego umysłu, że nadszedł czas, aby powtórzyć nawyk. Wskazówką może być miejsce, w którym jesteśmy, pora dnia, osoba, z którą właśnie rozmawialiśmy, dana sytuacja, ale również nasz stan emocjonalny. Rutyna to działanie, które wykonujemy, czyli faktyczny nawyk. Nagrodą jest korzyść z wykonania działania, która wzmacnia nawyk. 



Autor - Mila Wrzosek

Mila Wrzosek

Producer & Art Director

Pliki cookies

Ta strona wykorzystuje pliki cookie zgodnie z polityką cookies. Używam informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce.

Bądź na bieżąco

Zapisując się do newslettera otrzymasz darmowy przewodnik, który pomoże Ci przekształcić Twoje życie poprzez zmianę nawyków.

Zapisz się