#6 Spacer

Prokrastynacja

Dlaczego odwlekamy zadania na później i jak sobie radzić z nawykiem prokrastynacji.

Słuchaj teraz 23:24

Słyszymy w głowie głos, który mówi: powinnaś teraz pracować, na swoimi celami, dokończyć projekt w pracy, uczyć się do testu, skończyć pisać artykuł itp. Staramy się racjonalizować głos. Mówimy sobie, że potrzebujemy odpoczynku. Że przez chwilę pooglądamy telewizję lub sprawdzimy co tam 

w social mediach. I wrócimy do naszych zobowiązań.

W głębi duszy wiemy, że w chwili, gdy pojawia się niebieskie światło ekranu 

lub inne równie kuszące rozproszenie, już podjęłyśmy decyzję. 

Wiemy, żejuż po nas, tworzymy nawyk odwlekania.


Prokrastynacja to nawyk

Mamy tu całą pętlę nawyku. 

Jest wyzwalacz – np. stres przed trudnym czy skomplikowanym zadaniem, rutyna – odłożenie zadania i wykonanie czegoś “zamiast” i nagroda – bardzo dla nas w tym momencie korzystna, bo np. poczucie ulgi.


Bardzo często tworzymy nawyk prokrastynacji jako formę walki ze stresem, 

z trudnymi dla nas zadaniami, z którymi musimy się zmierzyć. 

Odsuwając zadanie do wykonania, chwilowo redukujemy ten stres, który czujemy i otrzymujemy nagrodę, jaką jest chwilowe poczucie spokoju.

Ale problem oczywiście wróci, następnego dnia, za tydzień. 


Prokrastynacja wiąże się z takim poczuciem wewnętrznego cierpienia,

 my wiemy się to jest dla nas szkodliwe, ale ten chwilowy spadek napięcia związany z tym że odwlekamy to zadanie na później sprawia, że jest nam lepiej.

Autor - Mila Wrzosek

Mila Wrzosek

Producer & Art Director

Pliki cookies

Ta strona wykorzystuje pliki cookie zgodnie z polityką cookies. Używam informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z serwisu. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce.

Bądź na bieżąco

Zapisując się do newslettera otrzymasz darmowy przewodnik, który pomoże Ci przekształcić Twoje życie poprzez zmianę nawyków.

Zapisz się